De Leanspecialist voor kleinere bedrijven en organisaties
Vraag je je af, wat procesverbetering voor je kan doen? Twijfels of het bij je organisatie past? Je bent niet de enige. Misschien vind je hier al een antwoord.
Veel gestelde vragen:
Lean procesverbetering is toch alleen nuttig voor grote bedrijven?
Overal waar gewerkt wordt, kun je met Lean aan de slag. Je kunt zelfs op individueel niveau Lean toepassen. Lean is dus niet voorbehouden aan de multinationals van deze wereld. Ook in kleinere bedrijven en organisaties kun je resultaten halen met Lean.
Wat kan ik er mee bereiken in een kleine organisatie?
- Er wordt met plezier gewerkt en de werkdruk is goed, niet te hoog en niet te laag. Er is minder sprake van pieken en dalen door een betere spreiding van het werk in de tijd.
- Met input van de medewerkers is de beste manier van werken uitgezocht en iedereen werkt op die manier. De klant wordt hierdoor met een constante kwaliteit bediend en overdracht van werk is gemakkelijk.
- Problemen worden structureel opgelost in plaats van met lapmiddelen en medewerkers nemen zelf initiatief om problemen op te lossen en verbeteringen door te voeren.
- Er worden veel minder fouten gemaakt die hersteld moeten worden.
- Er is ruimte om bezig te blijven met procesverbetering. Tijden veranderen, dus je moet je blijven aanpassen.
- Er wordt efficiënter gewerkt, met minder verspilling van tijd, geld en middelen wat leidt tot een beter bedrijfsresultaat.
Het is vast heel duur? Verdien ik de investering wel terug?
Lean procesverbetering heet al gauw consultancy, met bijbehorend prijskaartje. De tarieven die ik hanteer zijn ook voor kleinere bedrijven betaalbaar.
De kosten van verspillingen worden vaak pas zichtbaar op het moment dat je de werkprocessen in kaart brengt. Ondertussen kun je al wel uitrekenen, wat het kost als een medewerker door werkdruk uitvalt, wat het herstellen van een fout kost, of het afhandelen van een klacht van een klant.
Het bedrag dat je investeert, verdien je in veelvoud terug, meestal op korte termijn.
Werkt Lean ook in een administratieve/dienstverlenende omgeving?
Overal waar gewerkt wordt, zijn er verspillingen te herkennen en werkprocessen te stroomlijnen en verbeteren, dus ook in de dienstverlening en administratie. Bij banken en in ziekenhuizen wordt ook veel met Lean gewerkt. Het is dus ook heel goed toepasbaar in bij dienstverlenende en administratieve omgevingen
Hoe lang duurt zoiets?
Procesverbetering is er in soorten en maten. Je kunt kiezen voor korte verbetersessies van een paar dagen, tot langere trajecten van maanden. Je kunt voorzichtig beginnen met één team en het dan uitbouwen in je organisatie. Er is vanalles mogelijk.
Hoe maken we tijd voor procesverbetering? We hebben het druk!
Door drukte worden fouten gemaakt. Fouten herstellen kost tijd, waardoor drukte ontstaat. Wil je verbetering, dan zul je de vicieuze cirkel van tijdverspilling moeten doorbreken.
Dat betekent tijd vrijmaken om hiermee aan de slag te gaan. Het kan zijn, dat zaken dan tijdelijk langer blijven liggen. Of dat er tijdelijk uitzendkrachten ingehuurd moeten worden. Dat is geen ramp. Nadat de bedrijfsprocessen op orde zijn gebracht, is dit snel opgelost.
Autonomie versus saai standaard werk
Mensen die meer autonomie ervaren in hun werk hebben minder snel last van werkdruk. Toch is Lean voorstander van het standaardiseren van werk. Dit lijkt elkaar te bijten.
Samen werken aan de beste manier van werken is ook een vorm van autonomie. De werkwijze komt van de werkvloer en wordt niet van boven opgelegd. Het resultaat maakt het makkelijker om elkaars werk over te nemen en elkaar te ondersteunen. Het komt de samenwerking dus ten goede.
Door deze manier van werken, zie je, dat er juist tijd en ruimte ontstaat om een eigen invulling te geven aan het werk, op de punten waar het er echt toe doet.
Denk aan:
De arts, die tijd heeft om door te vragen naar wat er nu echt aan de hand is.
De helpdeskmedewerker die de tijd heeft om de klant goed uit te leggen hoe het betalingsverkeer gelopen is.
De verzorgende die tijd heeft om een praatje te maken met degene die verzorgd wordt.
Wil je eens praten hierover?
Neem gerust contact op om te bespreken of je het iets voor jou en je bedrijf is en wat je dan zou willen aanpakken. Mail via info@allinplace.nl of bel: 06 28 97 26 22