Traditionele timemanagementtechnieken werken niet meer?

Ik zie ze af en toe voorbij komen op Linkedin.

“Traditionele timemanagementtechnieken werken niet meer”

Ik ben dan altijd ontzettend nieuwsgierig. Wat zijn dan traditionele timemanagementtechnieken en vooral: Waarom werken ze niet meer? En wat dan wel?

Ook deze keer werd ik weer teleurgesteld na doorklikken. Geen onderzoeksresultaten, zelfs geen gedeelde ervaringen met klanten. Het blijkt gewoon een stelling, zonder verdere onderbouwing. Ook uitleg wat dan precies die traditionele technieken zijn ontbreekt.

En dan komen de moderne oplossingen. Wat vind je van deze:

“Maak meedogenloze keuzes.”

Okee, ik geef al een flink aantal jaren timemanagementtrainingen. Belangrijk onderdeel  is keuzes maken. Zonder keuzes geen richting en te veel werk. Traditioneel? Vast wel.

Dus we maken er een hyperbool van en dan is het in ene een moderne, nieuwe timemanagementtechniek? In plaats van ‘gewoon’ keuzes maken, maken we nu ‘meedogenloze’ keuzes. Het lijkt er op het werk niet prettiger op geworden.

En wat dacht je van deze:

“Zorg dat je een deel van de tijd onbereikbaar bent, zodat je echt werk kunt verzetten.”

Nee, die is nieuw!

Hou toch op met dit soort onzin!

Oude wijn in nieuwe zakken in het tijdperk van de hyperbool.

Wat is er wel veranderd in de afgelopen decennia?

  • Dat er veel meer informatie beschikbaar is, waar je eindeloos in kan verdwalen. Wie het moeilijk vind om hoofd- van bijzaken te onderscheiden en geen grens kan stellen aan de tijd die hij of zij besteedt aan informatie beoordelen, heeft het tegenwoordig zwaar.
  • Dat alles veel sneller moet. Iedereen heeft haast, alles moet gisteren af en nadenken is een ondergewaardeerde bezigheid. Wie graag in rust weloverwogen beslissingen neemt heeft het ook niet makkelijk.
  • Dat er veel meer keuzes zijn dan vroeger. Wie kiezen altijd al moeilijk vond, heeft het met meer keuzes nog moeilijker gekregen.
  • Dat mensen alles willen. “I want it all, and I want it now!”. Af en toe vraag ik me af waar de realiteitszin is gebleven.
  • En dat je veel meer zelf moet doen. Vroeger had je een secretaresse, die de telefoontjes voor je tegenhield en de beller vertelde dat je helaas niet beschikbaar was, zodat je ongestoord werk kon verzetten. Tegenwoordig moet je zelf je nieuwsgierigheid bedwingen en de discipline opbrengen en om je telefoon op stil te zetten op momenten dat het niet schikt om op te nemen.

Bijna al mijn klanten worstelen met bovenstaande zaken.

Keuzes maken is en blijft een belangrijk onderdeel in mijn trainingen. En dan graag gefundeerde keuzes in plaats van meedogenloze.

Mensen leren om tijd te nemen om na te denken of om echt productie te draaien en daarbij een tijdje onbereikbaar te zijn,  hoort ook al heel lang tot het arsenaal aan timemanagementtechnieken.

Oeroude degelijke timemanagementtechnieken: keuzes maken en zorgen dat je echte concentratietijd hebt om flink werk te verzetten. Meer nodig dan ooit.