Een goed voornemen tot een goed einde brengen

Een goed voornemen tot een goed einde brengen. De meeste goede voornemens stranden al de eerste weken na de start van het nieuwe jaar.

Hoe kun je het wel tot een goed einde brengen en wanneer kun je maar beter stoppen met jezelf te kwellen met goede voornemens?

 

Van wie is dit goede voornemen?

Is het van jezelf? Of is het vooral de buitenwereld die vindt dat je iets moet veranderen?

Als je diep van binnen voelt: dit is zo’n sterk willen dat het moeten is geworden, je kunt niet anders, dan heb je kans van slagen.

Doe je het vooral om de buitenwereld tevreden te stellen, zelfs je partner, vergeet het dan maar. Gewoon niet aan beginnen.

Je gaat volgende week beginnen.

Echt? Hou maar op! Je voelt de dringende noodzaak niet.

 

Hoe heb je je voornemen geformuleerd?

Een opsomming van wat je allemaal niet gaat doen? Je kunt nu meteen stoppen. Dingen niet doen, is verschrikkelijk moeilijk. Denk maar even niet aan een roze olifant…..Precies, onmogelijk.

Je voornemen moet dus gaan over wat je wel gaat doen. De woorden “geen”  en “niet” komen er niet in voor.

 

Wat is het precieze doel?

Kun je het meten? Je kunt meer dingen meten en er een getal aan hangen dan je in eerste instantie zou denken. Stel je doel als een hard cijfer. Kun je het niet meten? Formuleer wat succes is. Met welk resultaat ben je blij?

 

Het tijdspad

Wanneer is doel bereikt? Zet het als harde deadline in je agenda. Reken terug in de tijd. Deel het op in kleine deeldoelen. Een te groot doel te ver weg in de tijd is een recept voor mislukking. Zorg dat er elke week een minidoel staat. Zwart op wit. Niet opgeschreven betekent mislukking.

 

Regel ondersteuning

Laat iemand elke week informeren hoe het gaat. Gelukt? Gefeliciteerd, op naar het volgende deeldoel. Vier een feestje, maar beloon jezelf met iets dat niets met je doel te maken heeft. Dus geen bonbonnetje, omdat je zo lekker afgevallen bent.

Niet gelukt? Waar moet je je voornemen bijstellen? Was je doel te hoog gegrepen? Voel je de dringende noodzaak toch niet? Nog niet concreet genoeg geformuleerd? Van buiten komend onheil? Geen nood. Je kunt vandaag nog een nieuwe start maken. Nee, niet morgen. Als je dat denkt, voel je de dringende noodzaak niet voldoende en kun je net zo goed stoppen.

Succes!

Blog

5 Goede gewoontes die je soepel door je werkweek helpen

Heb je een plan voor de week of kijk je maar hoe het loopt? Dat laatste lijkt heel fijn. Veel vrijheid. De vraag is, of je dan je doelen haalt en daar uitkomt waar je wezen wilt.

 

Sta even stil, voor dat je in actie komt.

 

Maak van deze 5 tips een goede gewoonte:

  • Schrijf je taken op. Hou je hoofd leeg. Je hebt je hoofd nodig om na te denken. Verspil je energie niet aan het onthouden van onnozele dingetjes.
  • Bekijk je agenda. Welke afspraken heb je wanneer? Zit daar tijd bij voor je belangrijke taken of wordt je agenda gedomineerd door anderen?
  • Overzie vorige week. Liggen er nog zaken waar deze week dan echt aandacht aan besteed moet worden?
  • Pak je spullen. Heb je alles wat je nodig hebt voor je werkdag? Controleer even of het wel compleet is. Zet je spullen het liefst ’s avonds al klaar, zodat je niet in de hectiek van de ochtend nog van alles bij elkaar moet rapen.
  • Bekijk je doelen. Wat ga je deze week bereiken? Ben je nog op weg daar naar toe of dreig je van je pad te raken? Kloppen je doelen met wat er aan tijdsbesteding in je agenda staat?

Maandagochtend de werkweek beginnen met even stil staan en de week te overzien helpt je, om doelgericht je werkweek in te gaan.