Zwalk jij of heb je focus?

Heb jij een rem?

Van mensen met ADHD is bekend dat ze geen of een slechte rem hebben. Vol energie en overgave je ergens instorten en lekker doordraven. Als je dat als maatstaf neemt voor ADHD, en ik wil even heel duidelijk stellen dat dat niet de maatstaf is, dan zijn er wel heeeel veel mensen met ADHD.

Je zelf een halt toeroepen omdat het echt even genoeg is, is lastiger dan veel mensen denken. En je hoeft dus geen ADHD te hebben om daar moeite mee te hebben.

“Nog even dit afmaken, dan kom ik.”

“Geen tijd voor pauze, want ik wil dit nog even afmaken.”

“Ik maak het vanavond nog wel even af.”

Hoor je het jezelf zeggen?

Kunnen stoppen omdat je genoeg gewerkt hebt en denken “Morgen is er weer een dag”. Kun jij dat?

Of ga je elke dag over je grenzen heen?

Het is heel belangrijk om jezelf te kunnen remmen en tijdig pauze te nemen. Het is al vaak genoeg aangetoond, dat pauze nemen je productiviteit ten goede komt. Je moet regelmatig opladen. Je kunt er weer met nieuwe energie tegenaan en de kans is groot dat je weer frisse ideeën hebt.

Het is ook belangrijk om jezelf te kunnen remmen als je ergens op vast zit. Niet door blijven drammen, maar even afstand nemen, levert ruimte en nieuwe energie op.

Het is ook heel belangrijk om jezelf te kunnen remmen en de werkdag af te sluiten. Je kunt dan overzien wat je die dag gedaan hebt. Dat geeft een gevoel iets bereikt te hebben. Natuurlijk zijn er ook dingen die nog niet af zijn. Gelukkig maar, anders heb je geen baan meer.

Tenslotte is het ook belangrijk om jezelf te kunnen remmen en om de werkdag tijdig af te sluiten. Je hebt tijd nodig om op te laden om er de volgende dag weer fris en fruitig tegenaan te kunnen. Je hebt ook andere activiteiten dan werk nodig, om je brein op een andere manier aan te spreken dan je op je werk deed.

Heb je geen rem? Ga dan oefenen: zet een wekker, zet blokkades op apparaten, laat je naar huis sturen door je collega. Kortom, bedenk iets, om te zorgen dat je een rem krijgt.